Logistic Contractor, som är en av Sveriges största logistik- och industribyggare, utökar sin nordiska satsning genom att etablera sig i Finland.
– Vi ser en intressant marknad i Finland för den typ av rationella logistik- och industribyggnader som vi är specialister på, säger Sandu Nylmon, som blir vd för Logistic Contractors finska dotterbolag. Vårt mål är att vara en långsiktig aktör på hela den nordiska logistikmarknaden. Dels för att vi ser ett generellt behov av den här typen av anläggningar och dels för att kunna erbjuda vår produkt till de kunder som är verksamma över hela Norden, oavsett var de vill bygga. I Finland ser vi goda möjligheter att bli en intressant aktör på logistik- och industrimarknaden genom vår spetskompetens inom detta område. Det handlar om allt från det geografiska lägets betydelse till hur vi skapar bäst invändig och utvändig miljö utifrån verksamhetens behov, fortsätter Sandu Nylmon.
Med över en och en halv miljon kvadratmeter logistikyta är Logistic Contractor marknadsledande när det gäller att utveckla och bygga industri- och logistikanläggningar. Under 2019 har man bland annat påbörjat uppförandet av basbyggnaderna om 100 000 kvm, för Northvolts batterifabrik i Skellefteå. Northvolt tillverkar nästa generations litium-jonbatterier som anses vara världens mest miljövänliga batteri och bland annat används i elbilar. Under hösten 2019 blev två av Logistic Contractors utvecklingsprojekt: Atea i Växjö och Lyko i Vansbro nominerade till årets logistiketablering i Sverige. Atea vann priset för sin utgångspunkt i hållbarhet både för miljön och för de anställdas välmående.
– Utanför Oslo bygger vi 56 000 kvm för transportföretaget DSV, säger Sandu Nylmon. Det är ett mycket fint projekt som vi dessutom bygger på kort tid. Vi är specialister på logistik- och industribyggnader och det gör att vi kan leverera snabbt och med god kvalitet. Många av våra projekt över Norden uppmärksammas och det är roligt.