• Våra webbplatser
  • Köpa bostad
  • Karriär

Wästbygg Gruppen

• Bygger och utvecklar i södra och mellersta Sverige:

wastbygg.se
  • Bygger och utvecklar längs hela den norrländska kusten:

rekab.se
  • Logistik och industri i Norden:

• projektutveckling
    • entreprenaduppdrag
    lc.se
  • Bostäder till salu

Här hittar du alla våra egenutvecklade bostäder till salu.

Köpa bostad

Wästbygg Gruppen

• Bygger och utvecklar i södra och mellersta Sverige:

wastbygg.se
  • Bygger och utvecklar längs hela den norrländska kusten:

rekab.se
  • Logistik och industri i Norden:

• projektutveckling
    • entreprenaduppdrag
    lc.se
  • Bostäder till salu

Här hittar du alla våra egenutvecklade bostäder till salu.

Köpa bostad
Arkiv

Wästbygg Gruppen AB (publ) överväger att emittera nya seniora säkerställda gröna obligationer och offentliggör ett villkorat återköpserbjudande avseende utestående icke-säkerställda obligationer

Regulatorisk

Wästbygg Gruppen AB (publ) (“Bolaget” eller “Wästbygg Gruppen”) har mandaterat DNB Markets, filial Sverige (“DNB Markets”) och Swedbank AB (publ) (“Swedbank”) som Joint Bookrunners att arrangera investerarmöten för att undersöka möjligheten att emittera nya säkerställda gröna obligationer denominerade i svenska kronor under ett ramverk om 1 000 000 000 kronor, med en förväntad löptid om 3 år och en förväntad emissionsvolym om upp till 500 000 000 kronor (”Nya Gröna Obligationer”). En kapitalmarknadstransaktion kan komma att följa, förbehållet, bland annat, rådande marknadsförhållanden. Likviden från den potentiella transaktionen kommer att användas i enlighet med Bolagets nyligen uppdaterade gröna ramverk, vilket omfattar finansiering eller refinansiering av kvalificerade gröna projekt samt refinansiering av Bolagets utestående gröna obligationer emitterade under Bolagets 2021/2024 seniora icke säkerställda ramverk med förfall 2024 och ISIN SE0016798227 (“Utestående Obligationer”).

Det uppdaterade gröna ramverket (“Ramverket”) omfattar investeringar som kommer främja Wästbygg Gruppens ambition att uppnå klimatneutralitet i hela värdekedjan till 2045, inklusive investeringar i gröna byggnader och förnybar energi. Ramverket finns på Wästbygg Gruppens hemsida för ytterligare information, www.wbgr.se.

Ramverket är baserat på Green Bond Principles 2021 som är riktlinjer framtagna av International Capital Market Association (ICMA) samt LMA Green Loan Principles 2023. En oberoende utvärdering av Wästbygg Gruppens gröna ramverk har utförts av S&P Global Ratings, och har tilldelat det övergripande betyget Light Green. Wästbygg Gruppen kan, utöver obligationer, även inkludera framtida bankskulder. DNB Markets har agerat som sole structuring advisor för Ramverket.

I samband med annonseringen av den potentiella emissionen av Nya Gröna Obligationer erbjuder Wästbygg Gruppen innehavare av Bolagets Utestående Obligationer att delta i ett frivilligt återköp där bolaget återköper Utestående Obligationer mot kontant vederlag till ett pris om 100.25 procent av det nominella beloppet inklusive upplupen och obetald ränta (“Återköpserbjudandet”). De Utestående Obligationerna kommer att återköpas på de villkor som beskrivs i återköpsdokumentet daterat den 4 september 2024 (“Återköpsdokumentet”). De fullständiga villkoren för Återköpserbjudandet finns i Återköpsdokumentet, som är tillgängligt via följande länk.

Återköpserbjudandet löper ut kl. 12:00 den 10 september 2024, om det inte förlängs, återupptas, tillbakakallas eller avslutas enligt beslut av Bolaget. Utbetalning av likviden enligt Återköpserbjudandet förväntas ske omkring den 17 september 2024. Bolagets återköp av Utestående Obligationer är villkorat av att emissionen av Nya Gröna Obligationer genomförs samt av de villkor som anges i Återköpsdokumentet.

Wästbygg Gruppen kommer, i samband med tilldelningen av Nya Gröna Obligationer, bland annat överväga huruvida den relevanta investeraren som söker tilldelning av Nya Gröna Obligationer, före sådan tilldelning, har lämnat in en giltig instruktion om återköp av Utestående Obligationer i enlighet med Återköpserbjudandet, enligt villkoren i Återköpsdokumentet.

Förutsatt att de Nya Obligationerna emitteras framgångsrikt, avser Wästbygg Gruppen att utöva sin rätt till förtidsinlösen av Utestående Obligationer som inte har återköpts genom Återköpserbjudandet, i enlighet med villkoren för Utestående Obligationer till ett återköpspris om 100.25 procent av det nominella beloppet inklusive upplupen och obetald ränta fram tills (och inklusive) lösendagen.

Bolaget har anlitat DNB Markets och Swedbank som Joint Bookrunners avseende emissionen av Nya Gröna Obligationer, och som dealer managers och i samband med Återköpserbjudandet. Gernandt & Danielsson agerar Bolagets legala rådgivare.

Dealer Managers:
DNB Markets: +47 23 26 80 99, bond.syndicate@dnb.no
Swedbank: +46 8 700 90 22, liabilitymanagement@swedbank.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jonas Jönehall, CEO
+46 73 920 19 01, Jonas.jonehall@wbgr.se

Robin Sundin, COO
+46 72 529 30 04, robin.sundin@wbgr.se

Om Wästbygg Gruppen

Wästbygg Gruppen är ett börsnoterat entreprenad- och projektutvecklingsbolag som bygger och utvecklar bostäder, kommersiella byggnader, samhällsfastigheter samt logistik- och industrianläggningar. I koncernen ingår Wästbygg AB, Rekab Entreprenad AB och Logistic Contractor AB.

Verksamheten bedrivs på de mest expansiva marknaderna i Sverige samt inom Logistic Contractor även i de nordiska grannländerna. 2023 omsatte koncernen 4,8 miljarder och hade 550 anställda.